True North

True North

True North wordt gezien als de stip op de horizon. Een stip/doel die bij iedereen in de organisatie bekend is en breed gedragen wordt.
Het is de richting die de organisatie op wil, echter hebben we hier te maken met een lange(re) termijn visie die veelal meerdere jaren in beslag neemt.

De True North bepaald de richting die de organisatie opgaat. Je kunt dit zien als het kompas van een organisatie. Je bent vandaag de dag op punt A en we willen op moment x komen op punt B. Het gat tussen A en B is de strategie die de organisatie uitstippelt samen met de mensen om zo te komen bij de True north.
Het doel is om met elkaar elke dag een stapje dichter bij de doelstand te komen om zo het best mogelijke product of dienst te kunnen leveren voor de klant.

Het delen van de True North in een organisatie is noodzakelijk omdat je op deze manier laat weten wat er belangrijk is en hoe de organisatie zich onderscheid. Het zijn die punten waar je als medewerker je op moet richten, maw; Focus op die zaken die relevant zijn voor het behalen van de True North.

De True North reflecteert niet wat we kunnen doen als organisatie, maar wat we gaan doen! Daarom is het belangrijk dat je dit zichtbaar maakt door de gehele organisatie.
Het hebben van een True North als organisatie is één ding, je moet het vervolgens ook verankeren in de organisatie. Zie het als het hebben van een kompas of gps, je route (het plan en de daarbij behorende strategie naar die desbetreffende stip op de horizon) is bepaald, maar nu moet je de koers gaan varen met elkaar, elke dag weer.

De True North kun je visueel communiceren (posters, borden, schermen etc.), echter ook als onderdeel opnemen in de jaarlijkse objectieven. Weliswaar in de vorm van een stukje/onderdeel van de True North en niet het geheel. Zaken waar de medewerker, of het team, zelf invloed op kan uitoefenen.

Samengevat, Het bepalen van de True North is een visie van de ideale situatie van de organisatie (of een bedrijfsonderdeel). Deze moet worden bekeken vanuit het standpunt van de klant, wat wil mijn klant en hoe willen we dit als organisatie gaan realiseren.
Het is een gedeelde visie en missie die centraal staat in de bedrijfsvoering. Het is een kompas voor de organisatie die bepaald waar we ons op moeten focussen.

321 gedachten over “True North

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *