Elk jaar in Transport is anders, er komt een nieuwe klant bij of er valt een bestaande klant ineens weg. Ook de economische omstandigheden hebben een sterke invloed op vraag en aanbod. Deze twee factoren bepalen de capaciteit en de tarieven, of anders gezegd, de marktomstandigheden. Zo kan het zijn dat het volume jaarlijks gestaag doorgroeit en je te maken hebt met capaciteit beperkingen, maar dat je dan toch plots te maken krijgt met een terugval in de economische groei.
Echter zie je over het algemeen een bepaald patroon, volgens dat patroon plannen en voorspellen producenten hun behoefte aan materialen en grondstoffen, en plannen transporteurs hun verwachtingen ook in.
Je kunt de vrachtverzending op die manier (elk jaar weer) verdelen in 4 transportseizoenen.
Wat zijn de 4 seizoenen van vrachtvervoer en logistiek in het algemeen?
The Quiet Season (januari – maart)
Na een drukke periode daalt de vraag, het is de periode waarin het vrachtvolume is gedaald. De feestdagen zijn achter de rug en we gaan een nieuw jaar in. Een aantal markten hebben nog wel te maken met een na-effect van de feestdagen, bijvoorbeeld in de pakketten markt zijn er na de feestdagen veel retour zendingen.
Daarnaast kunnen er door het Winterse weer ook uitdagingen ontstaan door de lage temperaturen en ingesneeuwde snelwegen.
Over het algemeen herstelt de transportsector in deze periode van hectische periode.
Het vrachtvolume trekt langzaam aan tijdens het rustige seizoen en vertoont meestal een stijging halverwege februari of begin maart naarmate we dichter bij de lentemaanden komen.
The Produce Shipping Season (april – juli)
De lente komt op gang en het productieseizoen staat voor de deur. Het vrachtvolume neemt na een paar rustige maanden weer toe. Vervoerders kunnen uit meer ladingen kiezen en kunnen zich kieskeuriger opstellen. Daardoor wordt de markt krapper en realiseren verladers zich dat het vinden van een vrachtwagen uitdagender is geworden en dat de tarieven stijgen. In bepaalde regio’s veranderen de capaciteit en tarieven drastisch voor niet-productverladers, aangezien vervoerders massaal overstappen op goedbetaalde productladingen, Het zijn de vaste klanten die een langdurige partnership hebben met transporteurs, en ook afspraken maken over de prijzen en capaciteit, die in die periode net iets meer zekerheid hebben. De verladers die in de periodes ervoor vooral op de spot hun transport vonden hebben nu juist meer uitdagingen met het vinden van genoeg capaciteit.
Tijdens Pasen, Pinksteren en Hemelvaart vallen er een aantal dagen uit, maar stijgen de volumes bij onder meer de supermarktketens. Hierdoor moet er veel volume in een korte periode worden vervoerd waardoor er veel vraag is maar weinig capaciteit. Voor verladers is het dan ook van belang om goed je piek momenten te kennen en hier op te anticiperen door van te voren afspraken te maken met vervoerders.
Richting de zomervakantie neemt de vraag weer af en zal tevens de capaciteit evenredig afnemen. Transport bedrijven moeten hier goed rekening mee houden en de vakantie planning goed verspreiden.
The Peak Shipping Season (augustus – oktober)
De piek neemt na de zomer gestaag weer toe en er komt weer een druk seizoen in de transportsector. Voor sommige markten komt er nog een productie piek aan richting de feestdagen. Voor bepaalde sectoren loopt het productenseizoen juist ten einde, te denken aan verse producten. Nu is het tijd om je voor te bereiden op ‘back to school’ en de komende feestdagen te plannen. De verkoop stijgt meestal en bedrijven verzenden het product actief in en uit hun faciliteiten om ervoor te zorgen dat ze helemaal klaar zijn voor de vakantie. De tarieven stijgen nog steeds en het vrachtvolume wordt weer ten volste benut.
The Holiday Shipping Season (november – december)
De feestdagen komen eraan, Sinterklaas (NL+BE), Thanksgiving, Kerstmis, Nieuwjaar.
Verladers bereiden zich voor op de laatste productie piek en om alle goederen tijdig de deur uit te krijgen. Dit is de periode waarin veel bedrijven hun jaar resultaat op hebben gebaseerd er licht dan ook veel druk op zowel de verlader als de vervoerder.
Ook veel bedrijven willen op het laatste moment nog zoveel mogelijk producten uit hun warehouse krijgen zodat zij het fiscale jaar goed kunnen afsluiten.
Dit zijn de vier seizoen die een klassiek beeld geven van een kalenderjaar in de transportbranche.
Zich bewust zijn van dit patroon is een must voor elke logistieke onderneming en helpt bij het voorkomen van hoge kosten voor transport en verlies van klanten doordat je leveringen niet waar kunt maken.
Een goede forecast en afspraken met de vervoerder gaan dan ook helpen om het de klant en de interne stakeholders tevreden te houden.