Componenten

Bij het verzenden van de goederen komen een  flink aantal handelingen kijken die moeten worden uitgevoerd om de levering te kunnen realiseren. Het regelen van de verzending  vergt een goede door-to-door planning en kent daarnaast een aantal belangrijke formaliteiten waaraan voldaan moet worden. Voor een soepele afhandeling van het logistieke deel kan een freight forwarder worden ingezet, voor het afhandelen van de douane formaliteiten kun je gebruik maken van douaneagenten.

Hoog-over kun je zending in een drietal stappen opdelen:

  1. Origin handling , waaronder de export documentatie, voor-transport en de  terminal handling kosten (othc)
    (door to port)
  2. Ocean freight,  het tranport over zee
    (port to port)
  3. Destination handling,  waaronder de terminal handling charges (dthc), import documentatie, het na transport vanaf de haven richting plaats van bestemming
    (port to door)
  •  Stappen Import proces:
    1. Aankoop order
    2. De goederen worden gefabriceerd, documenten worden aangemaakt
    3. De goederen worden geladen bij fabrikant/leverancier
    4. De goederen komen aan op de port of loading (POL)
    5. De goederen verlaten de haven van laden
    6. De goederen komen aan bij de port of destination (POD)
    7. De goederen gaan op Inland transport
    8. De goederen komen aan op locatie van bestemming
  1. Aankoop:
  • Het proces start op het moment dat de verzender/verlader  een verzend opdracht doorstuurt naar de expediteur.
    Bij deze opdracht zullen een aantal documenten aangeleverd moeten worden:

    • Aankoopfactuur
    • Paklijst van de vracht
    • Transport mode, met welk type transport het  vervoer plaatsvinden
    • Service Type, Port to Port / Door to Door / Port to Door / Door to Port
      • In het geval van Door Pickup and Door Delivery  dan zijn de volledige adres gegevens nodig
    • Exacte omschrijving van de vracht
    • Gewicht van de vracht
    • Volume van de vracht (CBM)
    • Beschikbaarheid van de vracht
    • Port of loading
    • Port of discharge
    • Payment terms (incoterms)

 

        2. Start productie en opmaak van de documenten:

  • Na aankoop worden de producten geproduceerd of als deze reeds aanwezig zijn dan worden ze verzend klaar gemaakt.
    De verkopende partij zal een nu een datum gaan opgeven dat de producten verzendklaar zijn. Dit is het moment waarop de boeking voor de zeevracht gemaakt kan worden. Op basis van de datum van de zeevracht kan het voor- en na transport ingepland worden.
  • Tevens zal de verkopende partij een aantal documenten generen,
    • De factuur, commercial invoice
    • Paklijst, packing list
    • Certificaat van herkomst, certificate of origin (enkel indien dit noodzakelijk is).
    • Bill of Lading, wat feitelijk de eigendom papieren zijn. Type BIL verder uitwerken
        • Original
        • Telex
        • Express

          3. De goederen worden geladen bij fabrikant/leverancier
        

 – ->Planning voor de uitvoering van lading

  • .
    De volgende documenten zijn van belang voor de expediteur voor het starten van het proces:

    • Factuur van de goederen
    • Pak-loslijst
    • Transport document –> Bill of loading
  • De volgende informatie op de factuur en paklijst is cruciaal voor de expediteur:
     – Naam en adres verzender, 
    – Naam en adres ontvanger, 
    – De Incoterm voor deze verzending, 
     – Type transport, gaat het om een luchtvracht of zeevracht
     – Type goederen dat verstuurd gaan worden, deze info is van belang voor het bepalen van de verdere vrachtcondities als ook bij het vastleggen van het juiste type container
     – Het aantal dozen en bruto gewicht,
     – Het totaal aantal kubieke meters, mede voor de keuze van het formaat container alsook voor het bepalen van het type vrachtwagen voor het voor en na transport dat nodig is
     – Haven van herkomst, belangrijk voor het bepalen van de shipping line
     – Haven bestemming, om de juiste lijn te bepalen alsook om de transittime te berekenen
    – Cargo ready date, Het is belangrijk om inklaringswerkzaamheden te plannen die dit vereisen, echter ook voor de ophaaldatum van de vracht,  stuffing plan, vertrek- en aankomstdatum.  Deze planning hangt af van de datum waarop de lading gereed is.
    –  Leveringstermijn, geschikte rederij moet worden gekozen om te voldoen aan de verwachte aankomstdatum van de lading op de bestemming

Een goed begrip van deze informatie resulteert in een effectieve planning en uitvoering van de zendingen door de expediteur.

Zodra de zending is gecontroleerd en geboekt in het systeem van de expediteur is de zendingsplanning de volgende stap

  • Bij het plannen van de vracht 

Zodra de order door de expediteur is ontvangen, moet de uitvoerend directeur beginnen met de verzendplanning.
Hij moet de snelste transittijd vinden om de lading van Origin Port naar Destination Port te verplaatsen.
Dit heet Scheepsplanning

2- Haven van laden (Port of loading) – Haven van lossen (Port of destination)

3 – Transport vanaf de haven richting warehouse/plaats van bestemming

 

Op sommige Rotterdamse terminals kunnen geladen containers niet meer ingeleverd worden voordat het douane uitvoer document in het PORTBASE systeem staat.
Dus wel noodzakelijk dat dit geregeld is voordat auto’s arriveren op de terminal.

Zodra je een boeking doet bij de rederij/verscheper, krijg je van hen de gegevens door waar de lege container in bijvoorbeeld Rotterdam kan worden afgehaald en waar de volle container na belading kan worden ingeleverd, met de benodigde referenties en bootnaam.  Het is dus niet zo dat je elke willekeurige lege container kunnen gebruiken voor belading, dit is afhankelijk van de shipping line. Elke rederij heeft zijn eigen containervloot.